آشنایی با سئو سایت

سئو سایت

امروزه سئو یکی از موارد مهم در پیاده سازی و طراحی سایت استاندارد و همچنین کسب رتبه اول گوگل است. برای درک بهتر بهینه سازی سایت، در این مقاله به صورت جامع موضوع سئو سایت، نحوه کسب رتبه در گوگل و موارد مهم دیگر را در رابطه با این موضوع توضیح خواهیم داد.

سئو چیست؟

سئو (Search Engine Optimization) مخفف بهینه سازی موتور جستجو است که برای رتبه بندی بالاتر وب سایت‌ها در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. بهینه سازی سایت به عنوان یک استراتژی قابل اعتماد و مناسب برای کمک به افزایش بازدید و رشد نرخ تبدیل سایت است.

قبل از اینکه به توضیحات SEO سایت بپردازیم، تفاوت بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) را بررسی کنیم.

تفاوت SEO و SEM

بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی محتوا استراتژی‌هایی هستند که وب سایت‌ها از آن‌ها برای جلب مخاطبان خود از طریق نتایج موتور جستجو استفاده می‌کنند.

تفاوت سئو و SEM

تفاوت اصلی این است که SEO بر بهینه سازی صفحات برای کسب رتبه در گوگل از ترافیک باکیفیت تمرکز دارد، اما SEM از استراتژی‌هایی برای افرایش بازدید وب سایت از موتورهای جستجو استفاده می‌کند.

SEM نتیجه‌ای تقریباً سریع را ارائه می‌دهد. به سرعت خواهید دید که تبلیغات شما در موتورهای جستجو چه تعداد کلیک خواهد خورد.

عوامل تأثیرگذار در سئو سایت

گوگل به عنوان موتور جستجو پیشرفته، بیش از 6.5 میلیارد جستجو در روز را پردازش می‌کند. در نتیجه کسب رتبه بالا در گوگل باعث افزایش بازدید از سایت خواهد شد.

به همین دلیل توجه دقیق به عوامل رتبه بندی گوگل ضروری است. این عوامل همراه با الگوریتم‌های جستجوی گوگل به طور مداوم در حال پیشرفت و به روز رسانی هستند. الگوریتم‌های گوگل به ارائه مناسب‌ترین محتوا برای تجربه بهتر کاربر کمک می‌کنند.

موارد مهمی که در بهینه سازی سایت مؤثر هستند شامل موارد زیر است:

سرعت صفحه

سرعت یک سایت مدت زمان بارگیری یک صفحه را مشخص می‌کند. صفحه بارگذاری سریع به سایت شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری را داشته باشد.

شما باید به طور منظم عملکرد سایت خود را کنترل کنید و از ابزارهای تجزیه و تحلیل سرعت مانند PageSpeed ​​Insights Google و تست سرعت Pingdom استفاده کنید، تا اطلاعات مناسبی در مورد عملکرد و سئو سایت خود داشته باشید.

تأثیر سرعت سایت در سئو

ریسپانسیو بودن سایت

یک سایت ریسپانسیو شده به طور خودکار عناصر وب سایت را متناسب با اندازه‌های مختلف صفحه دستگاه‌ها مانند موبایل، تبلت و غیره تنظیم می‌کند و تجربه بهینه‌ای را برای بازدیدکنندگان در دستگاه‌ها فراهم می‌کند.

صفحات سایت‌های سازگار با موبایل در نتایج بالا موتور جستجو ظاهر می‌شوند. برای سنجش قابلیت استفاده از سایت خود در انواع دستگاه‌ها، می‌توانید از ابزار Mobile Friendly Google استفاده کنید.

محتوای با کیفیت بالا

تولید محتوا باکیفیت، برای پاسخ به سؤالات کاربران یکی از اساسی‌ترین تکنیک‌های سئو سایت است. گوگل طول محتوا، ساختار، کلمات کلیدی مرتبط، چگالی کلمات کلیدی و اطلاعات محتوا را ارزیابی می‌کند.

همیشه محتوای منحصر به فرد و یونیک ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت خود جلب کرده و قابلیت مشاهده وب سایت خود را افزایش دهید.

بک لینک

یکی از عومل مهم در سئو سایت بک لینک‌ها هستند. بک لینک، لینک‌هایی به وب سایت شما هستند که در سایت‌های دیگر قرار دارند و باعث افزایش اقتدار سایت شما می‌شوند.

وقتی یک وب سایت لینک سایت شما را در محتوا خود قرار می‌دهد، آن‌ها سایت شما را به عنوان یک مرجع می‌شناسند. صفحات لینک دهی با کیفیت بالا از سایت‌های معتبر می‌تواند در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری داشته باشند.

اهمیت بک لینک در سئو سایت

تجربه کاربری (UX)

گوگل از طریق چندین سیگنال از جمله میزان نرخ پرش، مدت زمان ماندن کاربر در سایت و تجربه کاربری را اندازه گیری می‌کند.

وقتی کاربران وارد یک سایتی می‌شوند و کمی بعد از آن خارج می‌شوند، گوگل سایت را نامعتبر و نامناسب می‌داند. در نتیجه، اگر بازدیدکنندگان زمان زیادی را در سایت سپری کنند، این نشان می‌دهد که سایت مورد نظر اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد.

امنیت سایت

امنیت سایت همه اقدامات را برای محافظت از یک وب سایت و بازدیدکنندگان آن در برابر حملات سایبری درگیر می‌کند.

گوگل سایت‌هایی که امنیت دارند را مشخص می‌کند. در همین حال اگر سایتی ناامن باشد از دیدگاه کاربران دور خواهد ماند. از آن جا که امنیت برای هر کاربر وب اولویت اصلی است، نصب گواهی SSL در سایت خود ضروری است.

تأثیر امنیت سایت در سئو

عملکرد سئو سایت

گوگل و سایر موتورهای جستجو برای جمع آوری، سازماندهی و نمایش اطلاعات مربوطه برای پاسخ به سؤالات کاربر، انجام وظیفه می‌کنند. برای انجام این کار، موتورهای جستجو سه فرایند اصلی را طی می‌کنند، از جمله:

  • خزیدن موتورهای جستجو: برای یافتن محتوای به روز شده در وب، به تیمی از خزنده‌های وب متصل می‌شوند که به آن‌ها Spiderbots یا ربات‌ها می‌گویند. خزنده‌های گوگل به کشف و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای فهرست بندی صفحه کمک می‌کنند.
  • نمایه سازی: فرایندی است که در آن موتورهای جستجو صفحات وب جمع آوری شده را ذخیره و سازماندهی می‌کنند. هنگامی که خزنده‌های وب اطلاعاتی را در یک سایت پیدا می‌کنند، مانند کلمات کلیدی و محتوای تازه، آن‌ها را به فهرست جستجو اضافه می‌کنند. هنگامی که کاربران به دنبال اطلاعات مربوطه می‌گردند، موتور جستجو وب سایت فهرست شده را واکشی می‌کند.
  • رتبه بندی: سپس صفحات وب در فهرست جستجو از بیشترین به کمترین محتوای مربوط به نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند.

انواع بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت به چهار قسمت تقسیم می‌شود، ازجمله:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو فنی
  • سئو محلی

حال می‌خواهیم این عوامل مهم در بهینه سازی سایت را بررسی کنیم.

سئو داخلی

سئو داخلی (On Page SEO) به فرایند بهینه سازی صفحات داخلی از یک سایت برای افزایش رتبه آن در نتایج جستجوی باکیفیت است.

سئو داخلی سایت

برای بهینه سازی داخلی سایت، باید مواردی را در نظر بگیرید، از جمله:

  • محتوای سایت: گوگل برای ارزیابی کیفیت محتوا و صفحات سایت‌ها از الگوریتمی به نام E-A-T (الگوریتم E-A-T به معنای تخصص، اعتبار و اطمینان) استفاده می‌کند.
  • بهینه سازی کلمات کلیدی: قرار دادن کلمات کلیدی در محتوای شما به الگوریتم جستجو کمک می‌کند، نوع اطلاعاتی که ارائه می‌دهید را شناسایی کند.
  • برچسب‌های سربرگ: تجزیه و تحلیل محتوا با برچسب‌های هدر، تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند و برای خزنده‌های وب فهرست بندی صفحات سایت شما آسان‌تر خواهد بود.
  • Alt تصویر: متن جایگزین یا همان Alt تصویر ویژگی است که تصویر خاصی را توصیف می‌کند که ممکن است به دلایلی تصاویر برای کاربران قابل نمایش نباشد.
  • توضیحات متا: توضیحات متا به شرح کوتاه صفحات در SERP گفته می‌شود که به عنوان قطعه‌هایی به همراه عنوان صفحه و URL در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند.

سئو خارجی

بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) به فعالیت‌های انجام شده در خارج از وب سایت برای بهبود رتبه سایت در صفحات نتایج موتور جستجو گفته می‌شود. در نتیجه به موتور جستجو نشان می‌دهد که مخاطب چگونه یک سایت، کسب و کار یا محصول را درک می‌کند.

  • لینک سازی: به روند دستیابی به لینک از وب سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره دارد.
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و با ایجاد حضور پررنگ در این رسانه‌های اجتماعی برای تجارت شما مهم است. این به عنوان منبعی برای کاربران و افزایش اعتبار وب سایت شما است.
  • ارتباط با اینفلوئنسر: ایجاد ارتباط با برندهای تأثیرگذار یا افراد، یک راه عالی برای ایجاد آگاهی از برند و برندسازی است.
  • انجمن‌ها: استفاده از انجمن‌ها فرصتی عالی برای تبلیغ وب سایت شما است. در آنجا می‌توانید با پاسخ دادن به سؤالات و مکالمات بین کاربران، به شما این امکان را می‌دهد که تخصص و اعتبار خود را نشان دهید.

سئو فنی

سئو فنی یا Technical SEO فرایند بهینه سازی سایت از جنبه‌های فنی وب سایت، برای اطمینان از مطابقت با معیارهای الگوریتم‌های موتور جستجو است و شامل بهینه سازی سرعت، سازگاری با موبایل و معماری وب سایت است.

سئو فنی سایت

چندین فاکتور Technical SEO وجود دارد که باید هنگام بهینه سازی سایت خود آن‌ها را در نظر بگیرید:

  • سرعت بارگذاری صفحه: یک وب سایت با صفحاتی که بارگیری آن‌ها خیلی طولانی می‌شود، نرخ پرش بالاتری دارند و رتبه پایین ‌تری را دارند. در نتیجه سرعت لود شدن سایت یکی از موارد مهم در بهینه سازی سایت است.
  • نشانه گذاری طرح: نشانه گذاری طرح برچسب‌هایی اشاره دارد که می‌توانید به کد HTML خود اضافه کنید تا به یک موتور جستجو کمک کند محتوای شما را بهتر شناسایی کند.
  • لینک داخلی: این فرایند لینک‌هایی هستند که به صفحات دیگر در همان وب سایت اشاره دارند. با قرار دادن لینک‌های داخلی، خزنده‌های موتور جستجو صفحات بیشتری را در وب سایت شما پیدا و فهرست می‌کنند.
  • نقشه‌های سایت XML: به زبان ساده، نقشه سایت XML مجموعه‌ای از URL های صفحات شما است. این روش به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند و خزنده‌های موتور جستجو را قادر می‌سازد تا سریع‌تر به صفحات مهم وب سایت شما برسند.
  • صفحات سریع موبایل (AMP): این چارچوب وب برای بهینه سازی زمان بارگیری برای کاربران تلفن همراه، صفحات سبک تولید می‌کند.
  • گواهی SSL: یک وب سایت دارای گواهی SSL ،Https را در URL خود فعال می‌کند. این نشان می‌دهد که هر اطلاعاتی که بین وب سایت و کاربران آن منتقل شده ایمن و رمزگذاری شده است.

سئو محلی

سئو محلی (Local SEO) فعالیتی است برای بهبود قابلیت مشاهده مشاغل محلی در نتایج جستجو است؛ این نوع از بهینه سازی بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد و به مشاغل اجازه می‌دهد برندها، محصولات و خدمات خود را در جوامع محلی تبلیغ کنند.

اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در نتایج جستجوی محلی نشان دهید، به جنبه‌های مختلف بهینه سازی محلی بسیار توجه کنید، از جمله:

  • نمایه Google برای کسب و کار من (GMB): نقشه نشان داده شده در نتایج برتر در جستجوی محلی گوگل از نمایه‌های GMB است. ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. حتماً داده‌های دقیق و کاملی مانند نام، آدرس و شماره تلفن خود را پر کنید، زیرا این اطلاعات به عنوان یکی عوامل رتبه بندی و بهینه سازی سایت است.
  • تحقیق کلمه کلیدی محلی: اگر این کار به درستی انجام شود، از جمله کلمات کلیدی محلی در صفحات شما، می‌تواند باعث افزایش رتبه در SERP شود.
  • محتوای بومی سازی شده: هدف قرار دادن یک محتوای خاص و محلی، می‌تواند به وب سایت کسب و کار شما کمک کند تا قابلیت بازدید سایت شما را بهبود بخشد.
  • نظرات مشتری: دیدگاه‌های مشتریان نشان می‌دهد مشتریان به تجارت شما اعتماد دارند و گوگل این واقعیت را متوجه خواهد شد؛ بنابراین مشتریان خود را برای ارسال نظرات ترغیب کنید. این کار را می‌توانید با ارسال ایمیل به آن‌ها یا ارائه صفحه بررسی انجام دهید.

روش‌های مهم برای کسب رتبه در گوگل

پیاده سازی بهترین روش‌ها با بسیاری از عوامل بهینه سازی سایت که برای کسب رتبه در گوگل تأثیر می‌گذارند، بسیار مهم است. استفاده از استراتژی‌های غلط و منسوخ نه تنها به رتبه بندی سایت شما آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند بر میزان بازدید و اعتبار سایت شما تأثیر بگذارد.

کسب رتبه گوگل با سئو سایت

ما برخی از بهترین روش‌ها را برای بهبود SEO سایت و کسب رتبه در گوگل را نام برده‌ایم، از جمله:

  • کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید: تحقیقات کلمات کلیدی برای بهینه سازی موتور جستجو ضروری است و یکی از عوامل مهم برای کسب رتبه در گوگل و همچنین بهینه سازی سایت است.
  • محتوای خود را برای هدف جستجو مطابقت دهید: الگوریتم‌های موتور جستجو بر اساس هدف جستجو به کاربران، در ارائه نتایج جستجوی پیشرفته کمک می‌کنند.
  • کلمه کلیدی هدف را در برچسب‌های عنوان قرار دهید: برچسب عنوان برای وب سایت شما حیاتی است. این ویژگی یکی از عوامل مهم در رتبه بندی سایت در نتایج گوگل و بهینه سازی سایت است.
  • دریافت لینک‌های مجاز: بک‌لینک‌های مجاز به لینک‌هایی که از وب سایت‌های معتبر وارد می‌شوند، گفته می‌شود. الگوریتم‌های گوگل لینک دهی را به عنوان رأی اعتماد به سایت شما و مرجع دامنه منبع را برای تأیید آن‌ها می‌دانند.
  • بررسی الگوریتم‌های گوگل: گوگل الگوریتم تأثیر تجربه کابر یا همان الگوریتم RankBrain را معرفی کرد. الگوریتم رنک برین به مجموعه‌ای از سیگنال‌ها گفته می‌شود که تجربه کاربر را هنگام تعامل با یک صفحه وب اندازه گیری می‌کند.

نتیجه گیری

کار بر روی بهینه سازی سایت شامل فاکتورها و روش‌های بی شماری است. استراتژی‌های جستجوگر سئو به طور مداوم در حال پیشرفت هستند، تا با الگوریتم‌های موتور جستجو پویا همراه شوند.

سایتی که با تکنیک‌های SEO به خوبی پیاده سازی شود، فرصت عالی برای حضور در نتایج برتر گوگل را خواهد داشت. با این حساب، امیدواریم دیدگاه واضح‌تری در مورد چگونگی بهبود بهینه سای سایت خود داشته باشید.

این را هم به خاطر داشته باشید که SEO فرایندی مداوم است. برای به دست آوردن مزایای قابل مشاهده در طولانی مدت از جمله کسب رتبه در گوگل، شما باید دائماً استراتژی بهینه سازی را به درستی بر روی سایت خود پیاده سازی کنید و جدیدترین فاکتورها و روش‌های بهینه سازی سایت را در پیش بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه سئو سایت می‌توانید با کارشناسان مجرب شرکت دیمادی در این زمینه در ارتباط باشید.

اسکرول به بالا